DLACZEGO NIE WARTO INWESTOWAĆ W NAPRAWĘ ORYGINALNYCH NAPĘDÓW ION I BATERII ?
Technologia Niklowa
Najbardziej problematycznym elementem holenderskich rowerów elektrycznych z systemem ION jest napęd elektryczny. Oryginalnie rowery te zasilane są ciężką baterią w technologii niklowej Ni-Mh. Ogniwa te zupełnie nie nadają się do zasilania rowerów elektrycznych. Są ciężkie, ważą ok 5 kg, posiadają efekt pamięci,
a ogniwa szybko tracą napięcie pod obciążeniem, co powoduje spadek mocy silnika i zmniejszenie zasięgu. Pozostawienie baterii bez ładowania na dłuższy okres np. zimy, powoduje samoistne rozładowanie akumulatora i jego zniszczenie. Od listopada 2022 roku nie są już produkowane oryginalne baterie.
Dostępne ze starych zapasów kosztują ok.3500 zł.
Kodowanie
Oryginalny napęd elektryczny w technologii ION jest zakodowany. Oznacza to, że każde odłączenie jakiegokolwiek elementu napędu powoduje, że napęd przestaje działać i mogą pojawić się kody błędu na wyświetlaczu. Jak sygnalizują użytkownicy, nawet odłączenie wiązki silnika np. w celu naprawy dętki koła tylnego, może spowodować rozkodowanie napędu. Kodowanie możliwe jest tylko w autoryzowanym serwisie. Koszt kodowania ok.500 zł. Wszelkiego rodzaju regeneracja oryginalnej baterii z wymianą ogniw baterii zapewnia pracę przez max. 6 miesięcy. Potem system wykrywa nieautoryzowaną naprawę i odłącza napęd.
Technologia Litowo-Jonowa (Li-Ion)
Idealnym rozwiązaniem napędu dla elektrycznych do rowerów Sparta, Batavus, Koga, Herkules jest napęd zasilany baterią litowo-jonową o wadze od 980g do 2kg (21Ah). Zastępuje w 100% oryginalny, kodowany napęd. Najnowsza litowo-jonowa technologia zapewnia długoletnią żywotność baterii, nawet do 50 000 km przebiegu roweru. Pozostawienie roweru na dłuższy okres bez ładowania, nie powoduje samorozładowania baterii i jest całkowicie bezpieczne.
Korzyści zastosowania litowo-jonowego zestawu:
1. Napęd niekodowany (można bezpiecznie rozłączyć lub wymienić każdy element)
2. Waga baterii tylko 980g (oryginalna bateria 5 kg)
3. Sterownie napędem elektrycznym za pomocą manetki na kierownicy
4. Większa moc silnika 350W - 400W
5. Żywotność do 50 000 kmm
6. Większy zasięg na jednym ładowaniu
7. Gwarancja na elektronikę 2 lata.
8. Gwarancja na pracę markowych ogniw 5 lat.
OPCJE LITOWO-JONOWYCH ZESTAWÓW ELEKTRYCZNYCH
Zestaw standardowo składa się z baterii, sterownika, wyświetlacza na kierownicy i manetki oraz ładowarki. Opcjonalnie może posiadać również instalację elektryczna 6V, oraz sterowanie napędem za pomocą pedałów tzw. czujnik PAS.
Źródło energii. Wykonany z ogniw 18650. Posiada niezbędną elektronikę balansującą BMS PCB. Umieszczony jest w ramie. Waga od 980g do 2 kg. Akumulatory różnią się napięciem 24V lub 33V oraz pojemnością. Dostępne pojemności: 8 Ah, 11 Ah, 13Ah, 14 Ah, 19Ah lub 21Ah (ampero-godzin). Czym większa pojemność, tym więcej kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu. Większe napięcie 33V to większa moc szczytowa silnika - 350W). Przy większej mocy silnika rower osiąga prędkość ok. 30 km/h na samej manetce, jest "żywszy" przy ruszaniu a rower zyskuje większą siłę wspomagania.
Steruje pracą silnika. Przetwarza sygnały w manetki. Umieszczony z baterią w ramie.
Pokazuje aktualny stan naładowania akumulatora. W bardziej zaawansowanych wersjach pokazuje wiele innych parametrów pracy zestawu elektrycznego.
Podstawowy wskaźnik. Pokazuje stan naładowania akumulatora w woltach (V). Wyposażony w stacyjkę z kluczem.
UWAGA!
Wyświetlacz słabo widoczny w jasny dzień.
Funkcje:
- Graficzny wskaźnik stanu naładowania akumulatora
- Prędkość aktualna, średnia i maksymalna
- Przebieg całkowity i dzienny
- Czas przejazdu
- Pobór prądu (A)
- Moc silnika (W)
- Tempomat (utrzymywanie stałej prędkości bez trzymania manetki)
- Wspomaganie prowadzenia roweru 6 km/h
- Włącznik świateł (działa tylko z opcją "Instalacja 6V")
- 9 biegów (z możliwością ograniczenia do 3 lub 5)
- Automatyczne wyłączenie zasilania po zadanym czasie
- Podświetlenie - doskonała widoczność w słońcu i w nocy
Rodzaje manetek
Manetka kciukowa
Manetka obrotowa
Służy do płynnego sterowania silnika. Dzięki manetce rower może pełnić funkcję skutera, tzn. można jechać na rowerze bez pedałowania tylko na samym silniku. Sterowanie napędem za pomocą manetką oszczędza baterię w warunkach kiedy nie jest potrzebne wspomaganie np. podczas jazdy z górki, z wiatrem. Manetka kciukowa najlepiej sprawdza się w wersjach 1-biegowych. W wersjach rowerów z przerzutką 7-mio biegową, zaleca się montaż manetki obrotowej ze względu na płetwę manetki kciukowej, która utrudnia zmianę przełożeń.
Specjalna ładowarka CC-CV do ładowania akumulatorów litowo-jonowych. Podłączana jest do oryginalnego gniazda ładowania umieszczonego w ramie. Wyposażona w dwukolorową diodę. Ładowanie: kolor czerwony. Bateria naładowana: kolor zielony. Czas pełnego naładowania wynosi od 3 godzin do 8 godzin w zależności od pojemności baterii. Oryginalna ładowarka załączana przez producenta roweru nie nadaje się do ładowania akumulatorów Li-Ion.
Służy do zasilania oryginalnych świateł z baterii głównej. Dedykowany sterownik zawiera wbudowaną przetwornicę DC-DC obniżającą napięcie do 6V. Wtyczki instalacji pasują do oryginalnych wtyczek występujących w rowerze. W opcji "Komputer LCD" światła włączane są z komputera, w opcji „Woltomierz” instalacja posiada umieszczonych na kierownicy dodatkowy włącznik świateł.
Alarm dedykowany do rowerów i zestawów elektrycznych Spatavus. Schowany w ramie. Zasilany jest z baterii głównej. Bardzo czuły na wszelkie wstrząsy. Głośność alarmu 130dB. W komplecie 2 piloty.