Technologia Niklowa

Najbardziej problematycznym elementem holenderskich rowerów elektrycznych z systemem ION, jest napęd elektryczny. Oryginalnie zasilany jest ciężką baterią w technologii niklowej Ni-Cd lub Ni-Mh. Ogniwa te zupełnie nie nadają się do zasilania rowerów elektrycznych. Są ciężkie, ważą 4 kg,

a ogniwa szybko tracą napięcie pod obciążeniem, co powoduje spadek mocy silnika i zmniejszenie zasięgu. Pozostawienie baterii bez ładowania na dłuższy okres np. zimy, powoduje samoistne rozładowanie akumulatora i jego zniszczenie.

Nowa, oryginalna bateria w technologii niklowej kosztuje 2 000 zł.

Kodowanie

Oryginalny napęd elektryczny w technologii ION jest zakodowany. Oznacza to, że każde odłączenie jakiegokolwiek elementu napędu powoduje, że napęd przestaje działać i pojawiają się kody błędu na wyświetlaczu. Jak sygnalizują użytkownicy, nawet odłączenie wiązki silnika np. w celu naprawy dętki koła tylnego, może spowodować rozkodowanie napędu. Kodowanie możliwe jest tylko w autoryzowanym serwisie. Koszt kodowania 500 zł.

Technologia Litowo-Jonowa (Li-Ion)

Idealnym rozwiązaniem napędu dla elektrycznych do rowerów Sparta i Batavus z baterią w ramie typu „banan” jest napęd zasilany baterią litowo-jonową o wadze od 980g do 2kg (w zależności od pojemności i napięcia). Zastępuje w 100% oryginalny, kodowany napęd z baterią niklową Ni-Mh lub Ni-Cd. Najnowsza litowo-jonowa technologia zapewnia długoletnią żywotność baterii, nawet do 50 000 km przebiegu roweru. Pozostawienie roweru na dłuższy okres bez ładowania, nie powoduje samorozładowania baterii i  jest całkowicie bezpieczne.

        DLACZEGO WARTO ZAINWESTOWAĆ W NOWOCZESNY ZESTAW LITOWO-JONOWY?

         Korzyści zastosowania litowo-jonowego zestawu:

1. Napęd niekodowany (można bezpiecznie rozłączyć lub wymienić każdy element)

2. Waga baterii tylko 980g (oryginalna bateria 4 kg)

3. Sterownie napędem elektrycznym za pomocą manetki na kierownicy

4. Większa moc silnika 350W - 400W

5. Żywotność 20 000 km

6. Większy zasięg na jednym ładowaniu

7. Gwarancja 2 lata

OPCJE LITOWO-JONOWYCH ZESTAWÓW ELEKTRYCZNYCH
Zestaw składa się z baterii, sterownika, wyświetlacza na kierownicy i manetki oraz ładowarki. Opcjonalnie może posiadać również instalację elektryczna 6V. Dostępne są 4 opcje baterii i 3 opcje wyświetlaczy na kierownicy.

Bateria Li-Ion

Źródło energii. Wykonana z ogniw litowo-jonowych 18650. Posiada niezbędną elektronikę balansującą. Umieszczona jest w ramie. Waga od 980g do 2 kg. Baterie różnią napięciem 24V lub 33V oraz pojemnością. Dostępne pojemności: 8 Ah, 11 Ah, 14 Ah lub 21Ah (ampero-godzin). Czym większa pojemność, tym więcej kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu. Większe napięcie to większa moc silnika i prędkość.

Sterownik

Steruje pracą silnika. Przetwarza sygnały w manetki. Umieszczony za baterią w ramie.

 

Wyświetlacz na kierownicy

Pokazuje aktualny stan naładowania akumulatora. W bardziej zaawansowanych wersjach pokazuje wiele innych parametrów pracy zestawu elektrycznego.

Woltomierz na kierownicy

Podstawowy wskaźnik. Pokazuje stan naładowania akumulatora w woltach (V). Wyposażony w stacyjkę z kluczem. Wyświetlacz słabo widoczny w słońcu.

Komputer LCD

Funkcje:

- Graficzny wskaźnik stanu naładowania akumulatora

- Prędkość aktualna, średnia i maksymalna

- Przebieg całkowity i dzienny

- Czas przejazdu

- Pobór prądu przez silnik

- Moc silnika

- Tempomat

- Wspomaganie prowadzenia roweru 6 km/h

- Włącznik świateł (działa tylko z opcją "Instalacja 6V)

- 9 biegów (z możliwością ograniczenia do 3 lub 5)

- Automatyczne wyłączenie zasilania po zadanym czasie

- Podświetenie - doskonała widoczność w słońcu i w nocy.

Rodzaje manetek

               Manetka kciukowa

                         Manetka obrotowa

Manetka

Służy do płynnego sterowania silnika. Dzięki manetce rower może pełnić funkcję skutera, tzn. można jechać na rowerze bez pedałowania tylko na samym silniku. Sterowanie napędem za pomocą manetką oszczędza baterię w warunkach kiedy nie jest potrzebne wspomaganie np. podczas jazdy z górki, z wiatrem. Manetka kciukowa najlepiej sprawdza się w wersjach 1-biegowych. W wersjach rowerów z przerzutką 7-mio biegową, zaleca się montaż manetki obrotowej ze względu na płetwę manetki kciukowej, która utrudnia zmianę przełożeń.

Ładowarka

Specjalna ładowarka CC-CV do ładowania akumulatorów litowo-jonowych. Podłączana jest do oryginalnego gniazda ładowania umieszczonego w ramie. Wyposażona w dwukolorową diodę. Ładowanie: kolor czerwony. Bateria naładowana: kolor zielony. Czas pełnego naładowania wynosi od 3 godzin do 8 godzin w zależności od pojemności baterii. Oryginalna ładowarka załączana przez producenta roweru nie nadaje się do ładowania akumulatorów Li-Ion.

Instalacja elektryczna 6V

Służy do zasilania oryginalnych świateł z baterii głównej. Dedykowany sterownik zawiera wbudowaną przetwornicę DC-DC obniżającą napięcie do 6V. Wtyczki instalacji pasują do oryginalnych wtyczek występujących w rowerze. W opcji "Komputer LCD" światła włączane są z komputera, w opcji „Woltomierz” instalacja posiada umieszczonych na kierownicy dodatkowy włącznik świateł.

Do każdego roweru dołączona jest instrukcja w języku polskim. Każdy zestaw do samodzielnego montażu zawiera instrukcję montażu.

Zestawy elektryczne Li-Ion Spartavus są polskiej produkcji i są objęte 2 letnią Gwarancją.